De belangrijkste nieuwe innovaties in de zeilwereld voor het aankomende jaar

Gepubliceerd op 2 januari 2018, laatst aangepast op 2 januari 2018

De innovatie in de zeilwereld staat bepaald niet stil. Het moet altijd sneller, efficiënter, veiliger en duurzamer. Nu het nieuwe zeilseizoen voor de deur staat kijken we naar de belangrijkste innovaties in de zeilwereld voor het aankomende jaar.

America’s Cup World Series in San Francisco 2013

Van zeil naar vleugel

De meeste innovaties in het zeilen komen uit de zeilsport. In het wedstrijdzeilen telt elke seconde en wordt er een fortuin gespendeerd aan nieuwe technieken en innovaties. Zeilboten moeten lichter en stijver, het zeiloppervlakte moet groter en de wrijving met het water moet zo minimaal mogelijk zijn.

Een van de grootste innovaties die de afgelopen jaren uit de zeilsport zijn voortgekomen is het gebruik van vleugels (‘wings’) in plaats van de traditionele zeilen. De zeilen nieuwe stijl zijn zo ontworpen dat ze optimaal wind kunnen omzetten in bootsnelheid zonder extra gewicht op te leveren. Het is een kwestie van tijd voordat de eerste zeilboten voor consumenten met een vleugel in plaats van een zeil op de markt komen.

Hydrofoil

Ook hydrofoil is een techniek uit de wedstrijdwereld. De techniek werkt met drijvers die de boot uit het water duwen om zo de weerstand te verlagen. De drijvers genereren door de bootsnelheid een opwaartse druk waardoor de boot uit het water wordt geduwd. Alle zeilende snelheidsrecords zijn gesneuveld sinds de introductie van hydrofoil. Het is dan ook slechts een kwestie van tijd voordat de eerste snelle zwaardboten uitgerust met hydrofoil ook voor consumenten beschikbaar komen.

Veiligheid voorop met EPIRB

De tijd dat je jezelf moest zien te redden als je op het water in problemen komt is al ver achter ons. Ook op het gebied van veiligheid wordt er in de zeilwereld volop geïnnoveerd.

Technieken zoals EPIRB noodradiobakens zijn de laatste jaren steeds toegankelijker en betaalbaarder geworden. Als zeiler op open water kun je anno 2017 eigenlijk niet meer zonder een EPIRB device het water op. EPIRB staat voor Emergency Position Indicating Radio Beacon en is een drijvend apparaat dat zodra hij in contact komt met water een noodsignaal uitzendt. Via satellieten komt het noodsignaal bij de reddingsdiensten, die vervolgens het signaal gemakkelijk kunnen traceren.

Volledig elektrisch is de nieuwe norm

Het merendeel van de motoren geïnstalleerd in zeilboten draaien op fossiele brandstoffen. De elektrische alternatieven waren lange tijd te duur en bovendien erg zwaar om aan boord te hebben. Nu elektrische motoren meer meer kracht hebben, er meer en efficiënter energie opslagen kan worden en elektromotoren compacter worden zijn de meeste problemen uit de weg. Het zal nog wel even duren totdat elektrische motoren in grote schaal betaalbaar geproduceerd gaan worden, maar de eerste belangrijke stappen zijn al gezet.

Deze zeilende drone verzamelt gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Alles geautomatiseerd

De meeste zeilers moeten er ongetwijfeld niet aan denken, maar voor sommigen is een zeilboot die volledig autonoom uit de haven wegvaart een uitkomst. De zelfrijdende auto en de autonoom vliegende drones zijn al langer bekend. Maar ook zijn de eerste zeilende drones die geheel autonoom het water over gaan al gespot. Deze zeilende onderzoeksschepen halen het kleine beetje energie dat ze nodig hebben uit zonne-energie en kunnen in theorie oneindig lang op het water blijven.

De autopilot functie is inmiddels gemeengoed op moderne zeiljachten. Maar deze systemen blijven vrij basaal en redden het niet bij een zelfrijdende auto of een drone. De zeilboot die volledig autonoom vanuit de haven weg kan varen moet nog worden ontwikkeld. Ongetwijfeld worden in 2018 de eerste stappen gezet om de zelfzeilende zeilboot te ontwikkelen.