Snel, sneller, snelst
Bij de America’s Cup draait het om maar een ding: maximale bootsnelheid. Al eerder zagen we boten die zijn uitgerust met fietsen op het dek om de boot van stroom te voorzien en zo efficiënter te kunnen varen.
De AC75 klasse
Dat alles uit de kast wordt gehaald om sneller te kunnen zeilen mag duidelijk zijn. Er wordt flink geinvesteerd om nieuwe oplossingen te bedenken die resulteren in net die ene seconde sneller. Dat de ontwerpers van de superschepen ‘out of the box’ kunnen denken bewijzen ze met de presentatie van de nieuwe AC75 klasse die in 2012 aan de start van de America’s Cup moet verschijnen.
De nieuwe AC75 klasse die gebruikt wordt in de aankomende editie van de America’s Cup is gerust spectaculair te noemen. De zielboot beschikt niet over een eigen kiel, maar heeft drie drijvers die de boot stabiliseren en uit het water duwen. Een onder de boot, en twee aan beide boorden.
Een radicaal nieuw ontwerp zònder kiel zorgt voor minder gewicht en meer snelheid
Hydrofoiling nieuwe stijl
De AC75 maakt gebruik van de hydrofoiling techniek die ditmaal niet uit één maar uit drie drijvers bestaat. Als de AC75 aan de wind vaart zakt de drijver aan een boord in het water om de boot te stabiliseren en de boot door de voorwaartse snelheid uit het water te duwen. Als de boot voor de wind vaart zakken beide drijvers in het water. Het effect: minder weerstand in het water, minder gewicht en dus een hogere bootsnelheid.
In de bovenstaande video legt zeiler en teamleider Grant Simmer uit hoe de techniek werkt en hoe deze bijdraagt aan nieuwe snelheidsrecords in de zeilsport.
De America’s Cup wordt in 2021 in Nieuw-Zeeland gevaren.