Op het eerste gezicht lijkt het meer een futuristisch ruimteschip dan een zeilboot, maar door zijn moderne ontwerp heeft de Vestas Sailrocket 2 wel het zeilende snelheidsrecord op het water in handen. In 2012 haalde de Sailrocket 2 een snelheid van 125 km/uur in de Walvisbaai in Namibië, wat het de snelste zeilboot ter wereld maakte.
Het ontwerp van de Sailrocket
Het begon met de Sailrocket 1, dat tijdens een recordpoging loskwam van het water en ondersteboven door de lucht vloog. De bemanning kwam met de schrik vrij en startte met de ontwikkeling van een nieuwe en verbeterde versie van hun boot.
Het team dat onder leiding van de Australische zeiler Paul Larsen de Sailrocket 2 ontwierp heeft alle kennis over bestaande boten overboord gegooid. Er werd een compleet nieuw concept ontwikkeld met maar een doel: snelheid.
Door gebruik te maken van lichtgewicht materialen, de hydrofoiling techniek en optimaal gebruik te maken van de wind zette het team op 24 november een nieuw wereldrecord. Over een afstand van 500 meter bereikte de Sailrocket 2 een snelheid van 121.21 km/uur, met een topsnelheid van 125.95 km/uur.
Sailrocket 3
Op 22 juni 2017 maakte Larsen bekend aan een heel nieuw ontwerp te werken, de Sailrocket 3. “Het is een groot en volledig asymmetrisch concept, een krankzinnige boot. Houd ons in de gaten!” vertelde hij tegen CNN.
Het nieuwe ontwerp moet veelzijdiger worden, meer lading kunnen dragen en nog hogere snelheden op het water kunnen halen. Het team werkt nu aan een schaalmodel om het ontwerp te kunnen testen. Na het schaalmodel wordt een klein zeilend model ontwikkeld, om daarna uiteindelijk de definitieve Sailrocket 3 op het water te leggen.
De Sailrocket 3 moet in staat zijn de oceaan over te steken en in alle omstandigheden kunnen varen
Naast snelheidsrecords ziet Larsen ook een toepassing voor zijn zeilconcept als vervoer. “Natuurlijk kun je de gebruiken om supersnel te gaan, maar uiteindelijk is de grootste toepassing subsonisch”, legt hij uit. “De Sailrocket 3 kan met een ongelooflijke betrouwbaarheid snel nuttige lading vervoeren. Dat is handig.” Larsen ziet zijn concept als een kans om passagiers en vracht op een duurzame manier en met hoge snelheid over langere afstanden te vervoeren.